رفرنس دهی در مقاله علمی

چگونگی رفرنس دهی در مقاله علمی

چگونگی رفرنس دهی در مقاله علمی

در این قسمت، چگونگی رفرنس دهی در مقاله علمی رو به شما آموزش میدیم. همونطور که میدونید، رفرنس دهی یک بخش خیلی مهم توی مقاله ست چون در بقیه قسمت های مقاله، بارها به رفرنس های مختلف ارجاع دادید پس باید در نهایت، این بخش رو با دقت و به صورت کامل بنویسید.
علاوه بر بخش رفرنس، در مقالات معمولاً یک بخش تقدیر و تشکر (Acknowledgments) هم داریم که بعد از قسمت بحث و نتیجه‎گیری نوشته میشه. در این بخش از همه افرادی که در نوشتن مقاله همکاری داشتن تشکر و تقدیر میشه. از هرکسی که به هر نحوی در نگارش و تهیه مقاله همکاری داشته، از جمله ارائه تجهیزات خاص، ارائه راهنمایی‎ها، کار ویرایش و … باید تقدیر و تشکر بشه توی این بخش.

 * نکته: در یک مقاله که به صورت گروهی نوشته شده، برای این که به طور دقیق متوجه بشید که چه کسی رو به عنوان نویسنده باید انتخاب کنید و چه کسی هم اسمش در بخش تقدیر و تشکر قرار میگیره، یه راهنما هست که توسط The International Committee of Medical Journal Editors نوشته شده و برای دانشمندان هر رشته‎ای مفیده.

بعضی مجله ها، ازتون میخوان که در این قسمت هزینه ها رو هم درج کنین و توضیحاتی در موردشون بدید. به همین دلیل، بهتره که اول راهنماها و توصیه های مجله مورد نظرتون در این مورد رو مطالعه کنین. اگر نیازه که هزینه ‎ها رو درج کنین، اسم هزینه ها و کمک‎هایی که هر سازمان بهتون کردن رو ذکر کنین و بنویسید هر نویسنده چه مقدار هزینه رو و برای چه کاری نیاز دارین.
همونطور که گفتیم، رفرنس و رفرنس دهی بخش مهم و بزرگی از یک مقاله علمی رو شامل میشه پس باید رفرنس دهی در مقاله علمی به خوبی انجام بشه تا مقاله تون شانس مناسبی برای چاپ شدن در یک مجله داشته باشه. هربار که به یک حقیقت اثبات شده یا کشف‎هایی که در گذشته انجام شده اشاره می‎کنید، نیازمند یک رفرنس دهی هستید و این مطالب رو نمیشه بدون رفرنس نوشت.

 * نکته: مطمئن باشین که در بین رفرنس‎هاتون، منابعی هم وجود داشته باشن که با نظر شما مخالف هستن. اگر این کار رو نکنید، این حس رو به خواننده میدید که شما اطلاعات کافی از موضوع تحقیقتون ندارین و مطالعه کافی در موردش نداشتید. از طرف دیگه، ذکر منابعی که نظرشون با شما مخالفه، باعث میشه بتونید به خوبی توضیح بدید که چرا فکر میکنید نتایج تحقیق شما متفاوته.

در نگارش رفرنس دهی در مقاله علمی مهمه که به کوتاه و مختصر بودنش هم توجه داشته باشید. یک رفرنس دهی خوب، در حالتی ایجاد میشه که تموم موارد مهم رو ذکر کنین ولی تعداد رفرنس‎ها اونقدر زیاد نشه که خواننده رو خسته کنه. فقط به جدیدترین و مرتبط‎ترین مقالات و منابع ارجاع بدید. مقدار دقیقی نمیشه برای تعداد رفرنس‎ها گفت ولی برای مطمئن شدن از این موضوع، بهتره نگاهی به قواعد و راهنماهای مجله مورد نظرتون بندازید و ببینید که محدودیتی در مورد تعداد رفرنس‎ها دارن یا خیر.

 * نکته: هیچوقت یک مقاله رو فقط بر اساس بخش چکیده یا مطالعه نقد اون توی یک مقاله دیگه، رفرنس دهی نکنید. این ممکنه هم شما و هم خواننده رو گمراه کنه. برای جلوگیری از این مشکل، سعی کنید مقاله مورد نظر رو یک بار کامل بخونید و مرتبط بودنش رو بسنجید، سپس بهش رفرنس بدید. در نهایت، وقتی که میخواید مقاله رو برای مجله‎ای بفرستید، یک بار دیگه این رفرنس دهی‎ها رو چک کنید و از اول مطالعه کنید.

از دلایلی که رفرنس دهی ضروری و لازمه، میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  •  – ذکر منشاء این ایده

وقتی به یک ایده یا تئوری رفرنس میدید، مهمه که به خواننده‎هاتون توضیح بدین اولین محقق (یا محققینی) که این ایده به ذهنشون رسید چه کسایی بودن. با ارجاع به مطالعاتی که روی تحقیق شما تاثیر گذاشتن، کمکی به دیده شدن نویسنده‎های اون مقاله میکنین و اهمیت اون مطالب رو مشخص میکنین. این که از زحمات بقیه حمایت کنین، از نظر اخلاقی هم نکته خیلی مهمی محسوب میشه.
  •  – توجیه برخی ادعاها

در یک مقاله علمی، همه ادعاها باید با شواهد و مدارک باشن. این شواهد و مدارک، شامل مواردی مثل نتایج یک تحقیق جدید، اطلاعات عمومی، یا نتایج تحقیقات قدیمی باشه. پس وقتی یک ادعا رو ذکر میکنین و بعد از اون هم رفرنسش رو ذکر کردید، برای خواننده واضح و قابل قبول میشه.
  •  – ارائه پس زمینه برای تحقیق انجام شده

با ارجاع به تحقیقات مربوط به کارتون، میتونین به خواننده نشون بدین که تحقیق شما، چه جایگاهی در بین سایر تحقیقاتی که راجع به این موضوع انجام شده داره. وقتی خواننده‎ها نتایج تحقیقات قبلی و بحث‎ها و مشکلاتی که در رابطه با این تحقیق وجود داشته رو متوجه بشن، بهتر متوجه اهمیت کار و تحقیق شما میشن.
  •  – نشون دادن علاقه نسبت به رشته تحقیق انجام شده

رفرنس دهی نشون میده که بقیه محققا هم دارن تحقیقاتی مشابه تحقیق شما انجام میدن. ارجاع به تحقیقاتی که جدید و در حال انجامن، باعث میشه ویراستارای مجله هدفتون بفهمن که موضوع مقاله شما به اندازه کافی مخاطب داره و ارزشمنده.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر