ارقام و جدول در مقاله علمی

راهنمای قرار دادن ارقام و جدول در مقاله علمی

راهنمای قرار دادن ارقام و جدول در مقاله علمی

 

در این قسمت، با راهنمای قرار دادن ارقام و جدول در مقاله علمی همراه شما هستیم. همونطور که در قسمت‎های قبل اشاره کردیم، ارقام و جدول یه راه آسون و سریع برای ارائه حجم زیادی از اطلاعات پیچیده هستند که توضیحشون با متن و تکست، سخت و دشواره.

جالبه بدونید تعداد زیادی از خواننده ها، فقط به جدول و ارقام و نمودارهای شما نگاه می‎کنن و اکثر اوقات خود متن مقاله رو نمیخونن. به همین دلیل، باید مطمئن بشین جدول و نمودارهایی که در مقاله ارائه میدید، بتونن مستقل از متن باشن و به تنهایی بتونن مهم‎ترین یافته های شما رو به خواننده منتقل کنن.

یکی دیگه از نکات قرار دادن ارقام و جدول در مقاله علمی، اینه که استفاده از جداول و نمودارها باعث میشه مقاله، یک مقاله حرفه ای و کار شده به نظر بیاد. پس خواننده متقاعد میشه که این مقاله، به صورت حرفه ‎ای نوشته شده و حتماً بار علمی بالایی داره. این موضوع هم باعث میشه که اعتماد بیشتری به نتایج شما و همچنین تفسیر شما از این نتایج داشته باشه.

وقتی میخواین تصمیم بگیرین که کدوم یک از نتایجتون رو به صورت جدول یا نمودار قرار بدید، سوال های زیر رو از خودتون بپرسین :

 – آیا داده‎ای وجود داره که خواننده ترجیح بده به صورت نمودار و جدول ببینه تا به صورت متن و تکست؟
 – آیا ارقام و جداول شما، به نوعی مکمل و ضمیمه متن هستن یا بازم دارن همون چیزیو که به صورت متن توضیح دادین تکرار میکنن؟
 – آیا ارقامی رو در جدول قرار دادین که میشد با متن به صورت خیلی ساده توضیح داد (چیزی مثل مقادیر آماری ساده یا مقدار P)؟

جدول ها

استفاده از جدول، راهی مختصر و مفید برای به نمایش درآوردن حجم زیادی از اطلاعات هستش. یکی از مهمترین نکات قرار دادن ارقام و جدول در مقاله علمی، اینه که مطمئن بشین جدول رو طوری طراحی میکنین که بتونه نتایجتون رو به سادگی برای بقیه محققین توضیح بده.

در زیر میتونید یک جدول خوب ببینید که همه نکات لازم رو رعایت کرده :

 – کپشن مختصر و واضح

 – فضای کافی بین ستون‎ها و ردیف‎ها وجود داره.

 – واحدها ذکر شدن.

 – نوع فونت و اندازه فونت خوانا و مناسبه.  

 – داده ها برای شفافیت بیشتر، به چند دسته تقسیم شدن.

  

اشکال

اشکال یکی از بهترین ابزارهای کمکی برای ارائه مطالب مختلف هستند. از اشکال برای ارائه داده های زیر استفاده می‎شود:

– عکس ها

 – نمودارهای داده

 – نقشه ها

 – الگوها

– درست مثل بخش جدول ها، اینجا هم کپشن ها باید به صورت خلاصه و واضح نوشته بشن.

عکس ها

با استفاده از عکس، اطلاعاتی که به مخاطب منتقل می‎کنید حالت تجسمی پیدا میکنه. گاهی اوقات انجام این کار با متن و کلمات سخت و دشوار میشه. به همین دلیل، استفاده از یک عکس می‎تونه خیلی راحت‎تر باشه و اطلاعات رو به صورت دقیق به خواننده منتقل کنه. برای مثال، میتونیم به جای این که توضیح بدیم که «سطح اون ماده، ویژگی هایی در اندازه نانومتری داشت»، فقط یک عکس میکروسکوپی با کپشن مناسب بارگذاری کنیم.

نکات قرار دادن ارقام و جدول در مقاله علمی، شامل عکس ها هم میشن و باید یک سری نکات ریز اما مهم رعایت بشه. در زیر این نکات رو براتون شرح دادیم :

– شامل مقیاس مورد نظرتون باشه.
– آیتم های مهم رو برچسب بزنین.
– معنی رنگ‎ها و نمادهای مختلفی که به کار برده شده رو توضیح بدین.

نمودارهای داده

نمودارهای داده میتونن حجم زیادی از داده رو به صورت سریع منتقل کنن. هدف این نمودارها اینه که یک رابطه تابعی یا آماری بین دو یا چند آیتم مختلف رو به تصویر بکشن. اطلاعات و توضیحات در مورد تک داده ها، معمولا حذف میشه تا تمرکز بیشتری بر روی روابط بین داده ها داشته باشیم. در زیر مثال هایی از ترکیب نمودارها با عکس‎های مختلف رو بهتون نشون میدیم.

نکات مربوط به نمودارهای داده، شامل موارد زیر میشن :

 – محورهای مختلف رو برچسب بزنید.

 – واحدهای مربوط به مقادیر مختلف رو مشخص کنید.

 – منحنی ها و مجموعه داده ها رو برچسب بزنید.
 – از یک فونت خوانا با اندازه مناسب استفاده کنید.

نقشهها

نقشه ها هم ابزار مهمی هستن که میشه در مقاله استفاده کرد. با استفاده از نقشه، میتونیم محلی که تحقیقات میدانی رو انجام دادیم ذکر کنیم. قرار دادن یه نقشه خوب از محل انجام تحقیق، باعث میشه خواننده متوجه بشه که اون مکان، چه تاثیراتی روی تحقیق شما گذاشته. از طرف دیگه، باعث میشه بقیه محققین بتونن کار شمارو دوباره انجام بدن یا مکان های دیگه ای مشابه مکان شما پیدا کنن. در زیر، نقشه ای رو برای شما قرار دادیم که در تحقیقی مربوط به ماهی سالمون استفاده شده.

نکات قرار دادن ارقام و جداول در مقاله علمی مربوط به بخش نقشه هم میشه و باید نکات ریز اما مهمی رو رعایت کنین. این نکات شامل موارد زیر هستند:

 – طول و عرض جغرافیایی رو ذکر کنید.

 – مقیاس هارو ذکر کنید.
 – آیتم ها و موارد مهم رو برچسب بزنید.
 – یک کپشن برای نقشه بنویسید.

الگوها

با استفاده از الگو یا شماتیک ها، شما میتونین قسمت‎های مهم یک سیستم یا فرآیند رو مشخص کنید. در این الگوها، فقط باید آیتم‎ها و موارد مهم قرار داده بشه چون قرار دادن موارد غیر مهم، باعث میشه شکلی که به دست میاد، اشتباه و بهم ریخته باشه. الگوها، بیشتر از عکس ها انعطاف پذیر هستند و فقط مواردی رو نشون میدن که مد نظر نویسنده بوده. همچنین میشه در مواردی که ثبت یک عکس مشکل و یا غیرممکنه، از الگوها و شماتیک ها استفاده کرد. در زیر، یک نمونه شماتیک برای شما قرار داریم که نشون میده چطور میتونیم از لوله هایی در اندازه نانومتر برای جذب انرژی از یک مایع استفاده کرد.

نکات مربوط به الگوها موارد زیر هستند که باید رعایت کنین:

 – آیتم ها و موارد مهم رو برچسب بزنید.
 – توضیحات مکمل رو در کپشن یا خود متن ارائه بدید.

 * نکته: در زمینه قرار دادن ارقام و جدول در مقاله علمی، مهمه که به خاطر داشته باشید این ارقام، جدول، الگوها و شکل‎ها، هم در نسخه آنلاین و هم در نسخه چاپی خوانا و مناسب به نظر برسن. برای مثال، سایز صفحه (رزولوشن) 72ppi برای دسترسی آنلاین به مقاله کافیه، ولی برای چاپ اون بر روی کاغذ، نیاز به سایز 100ppi دارید.

 * نکته: دو مدل طرح رنگ اصلی داریم: RGB که مخفف قرمز، سبز و آبی هستش و CMYK که مخفف فیروزه‎ای، ارغوانی، زرد و مشکی هستند. بیشتر میکروسکوپ‎ها از فرمت RGB استفاده میکنن و از طرف دیگه، دستگاه های استاندارد چاپ هم از فرمت CMYK استفاده میکنن. پس بهتره مد نظرتون باشه که عکس‎ها و شکل هاتون در این فرمت هم به خوبی نمایش داده بشه.

 

از دستکاری عکس ها خودداری کنید

یادتون باشه که هیچوقت، عمدا عکس‎هارو دستکاری نکنید تا نتایج رو تغییر بدید یا بهترشون کنید! برای این که غیرعمدی هم این اتفاق نیوفته، یادتون باشه که در عکس‎ها، کمترین دستکاری و تغییرات رو اعمال کنید و سپس برای مجله مربوطه ارسال کنید. دقت کنید که عکس‎هایی که ارسال میکنید، باید با کمترین تغییرات باشن و نسبت به عکس‎های اولیه، تفاوت خاصی نداشته باشن.

 – تغییر روشنایی یا کنتراست تصاویری که از میکروسکوپ گرفته شده، فقط در صورتی قابل قبوله که در کل عکس اعمال بشه و نه فقط یک نقطه خاص.

 – از کراپ و بریدن عکس‎ها خودداری کنید مگر اینکه اینکار باعث بشه شفافیت و مختصر بودن عکس و داده‎ها به شدت تقویت بشه. دقت کنید که این کراپ کردن، باعث نشه اطلاعات مهمی که برای درک تصویر و مفاهیم اون لازمه، حذف بشن.

 – هر تغییر یا ابزار ویرایش عکسی که استفاده شده، باید با جزئیات کامل ذکر بشه.

 * نکته: چند کپی از عکس های خام و بدون تغییر تهیه کنید و نگه دارید چون ممکنه در طول فرآیند بررسی کردن مقاله توسط مجله مورد نظرتون، به این عکس های خام نیاز داشته باشن.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر