انتخاب موضوع پژوهش

انتخاب موضوع پژوهش

انتخاب موضوع پژوهش

 

یکی از مهم‎ترین مراحل یک پژوهش موفق، تعیین سؤال پژوهش یا در نهایت موضوع پژوهش است. بهتره از قبل، رشته هایی که در آن پژوهش انجام می‎دید رو مشخص کنید و سپس به سراغ جستجو برای سؤال پژوهش برید. جالبه بدونید مرحله انتخاب موضوع پژوهش، یکی از چالش‌برانگیزترین مراحل برای پژوهشگران و محققان به حساب میاد.

برای انتخاب موضوع پژوهش، باید اطلاعات کافی رو در مورد رشته مورد نظرتون داشته باشید و از جدیدترین تحولاتش باخبر باشید. داشتن این دو، بهتون کمک میکنه که:

– موضوع مناسبی رو برای انجام پژوهش در رشته مورد نظرتون تعیین کنید.

– پژوهشگران مشهور در رشته خودتون رو بشناسید و کارهاشون رو پیگیری کنید و در صورت امکان، باهاشون همکاری داشته باشید.

– مجله های مهم رو پیدا کنید و به طور مرتب مطالعه کنید. در صورت امکان، پژوهش‎هاتون رو هم در این مجلات به چاپ برسونید.

– کلیات کارتون رو برای سایرین توضیح بدین و از این طریق، نسبت به اهمیت پژوهش‎تون قانعشون کنید.

چگونگی پیداکردن سؤال پژوهش

یکی از راه‎های پیداکردن یه سؤال پژوهش خوب، مرتب مطالعه کردن است. مطالعه مفید و مرتب، باعث میشه با پیشرفت‎ها و همچنین مشکلات و مسائل حل نشده آشنا بشین و از دل این مطالب، سؤال پژوهش خوبی برای خودتون پیدا کنید.

برای این کار، ابتدا در متون مختلف در رشته خودتون جستجو کنید و به طور مرتب مطالعه کنید. می‎تونین با مجلات اطلاعات عمومی شروع کنید ولی لازم نیست خودتون رو فقط به مجله محدود کنید علاوه بر مجله، می‎شه از اخبار و وبلاگ‎های پژوهشی هم استفاده کرد. وقتی تونستید چند تا موضوع خوب برای سؤال پژوهش انتخاب کنید، فهرست مجلات و چکیده مقالات مختلف در راستای موضوعات انتخابیتون رو بررسی و مطالعه کنید. مطالبی که به طور مستقیم به پژوهش‎تون ربط داره رو باید به طور کامل و جامع مطالعه کرد.

* نکته: مطالب نقد و بررسی (Review) و مشکلات ویژه زمینه‎های مناسبی برای مطالعه هستند. این نوع مطالب رو در زمینه موضوعتون بررسی کنید که بهتون کمک میکنن حیطه‎های جدید و موضوعات روز رو شناسایی کنید و در نهایت موضوع پژوهش خوبی انتخاب کنید.

* نکته: می‎تونید نوتیفیکیشن‌های اطلاع‌رسانی مجلات و مقالات مربوط به رشته‎تون رو فعال کنید که هروقت مطلب جدیدی در رشته شما در مجلات مختلف به چاپ رسید، از طریق ایمیل یا هر راه دیگه، بهتون اطلاع داده بشه.

* نکته: با عضویت در یک ژورنال کلاب، مطالب مربوط به سؤال پژوهش خودتون رو پیدا، مطالعه و کامل بررسی کنید. این کلاب‎ها معمولاً شامل 5 تا 10 نفر از یک گروه پژوهشی یا مؤسسه میشه که با هم جلساتی رو برگزار می‌کنند و در مورد نکات مثبت و منفی پژوهش مورد نظرشون و مطالب مربوط به آن، بحث میکنن. این جلسات، به شما کمک می‌کنه که اطلاعات بروز در مورد رشته‎تون داشته باشید و بدونید برای یه پژوهش خوب، چه چیزهایی ضروریه.

اگر براتون ممکنه، با نویسنده های پژوهش‎هایی که پیدا می‌کنید، از طریق ایمیل یا به صورت حضوری، ارتباط برقرار کنید. رفتن به کنفرانس های مختلف، راه مناسبی برای پیداکردن این نویسنده ها است. بعضی اوقات، علاوه بر خوندن پژوهش، بهتره با خود نویسنده هم صحبت‎هایی داشته باشید تا ایده های بهتر و بیشتری برای سؤال پژوهش بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر