ایمپکت فاکتور

ایمپکت فاکتور چیست؟

ایمپکت فاکتور چیست؟

در این مطلب، قصد داریم شما را با یکی از مقیاس‌های سنجش علمیت مقالات به نام «ایمپکت فاکتور» یا ضریب تأثیر آشنا کنیم. ایمپکت فاکتور یا ایمپکت فاکتور مجله، مقیاسی است که میزان ارجاع‎های یک مقاله در مدت زمانی مشخص را می‎سنجد. با این مقیاس، می‎توان اهمیت یک مقاله در رشته مربوطه‎اش را نیز مشخص کرد. این مقیاس اولین‌بار توسط آقای «ایوجین گارفیلد» (Eugene Garfield) که بنیان‎گذار Institute of Scientific Information است، ابداع شد. این مؤسسه حال بخشی از شرکت Clarivate Analytics می‎باشد. ایمپکت فاکتور مجله را می‎توان در «میزان ارجاع به مجله» (Journal Citation Reports) یا به اختصار JCR پیدا کرد. در این مقاله بررسی می‎کنیم که چگونه از طریق JCR، ایمپکت فاکتور را پیدا کنیم.

میزان ارجاع به مجله (JCR)

شرکت Clarivate Analytics کارهای مربوط به رتبه‌بندی، ارزیابی و مقایسه مقالات مختلف در دسته‌بندی‌های موضوعی‎شان را انجام داده و در نهایت در JCR منتشر می‎کند. رتبه‌بندی مقالات مختلف در موضوعات علوم‌تجربی، تکنولوژی و علوم‌انسانی توسط JCR ارائه می‎شود. در هر مقاله‎ای، اطلاعات زیر جمع‌آوری یا محاسبه می‎شوند:

تعداد ارجاعات مقاله

محاسبه ایمکپت فاکتور

شاخص فوریت

نیمه‌عمر ارجاعات

لیست داده‎های منبع

لیست ارجاعات مجله

اطلاعات ناشر

دسته‎ بندی‎های موضوعی

پیداکردن Journal Citation Reports جهت دسترسی به ایمپکت فاکتور

از طریق آموزش زیر، می‎توانید با استفاده از منابع وب‌سایت Library، JCR را پیدا کنید و سپس به ایمپکت فاکتور دسترسی داشته باشید.

وارد صفحه اصلی Library شوید.

بر روی سربرگ نارنجی‌رنگ که عبارت «Find Materials» در آن دیده می‎شود کلیک کنید، سپس به قسمت پایین‎تر رفته تا آیکون یک لپ‌تاپ که در کنار آن عبارت «Databases by Subject and A-Z» ذکر شده است را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.

در باکس جستجویی که در سمت چپ صفحه دیده می‎شود، عبارت «journal citations reports» را تایپ کنید و سپس بر روی آیکون ذره‎بین کلیک نمایید تا جستجوی موردنظر انجام شود.

در نتایج جستجو «Journal Citation Reports» دیده می‎شود؛ بر روی آن کلیک کنید.

پیداکردن ایمپکت فاکتور

هنگامی که وارد پایگاه داده مربوطه شدید، می‎توانید جستجوی خود را یا بر اساس عنوان مقاله موردنظر یا بر اساس دسته‎بندی‎های مختلف انجام دهید.

در سمت چپ صفحه، می‎توانید شاخص‎های جستجو از قبیل محدوده ایمپکت فاکتور، سال و در دسترس عموم بودن مجله را تعیین کنید.

جستجو در JCR در دو نسخه مختلف انجام می‎شود؛ JCR Science یا SCIE که مربوط به علوم‌تجربی است و JCR Social Sciences یا SSCI که به علوم اجتماعی مربوط می‎شود. هرکدام از این دو نسخه را بسته به نیاز خود می‎توانید انتخاب کنید. انتخاب بین این دو، از اهمیت به سزایی برخوردار است و باید بر اساس حیطه موضوعتان انتخاب شود. در صورت انتخاب اشتباه، ممکن است مجله‎های به خصوصی که به دنبالشان هستید را پیدا نکنید.

محاسبات مربوطه برای JCR فقط دو سال یکبار انجام می‎شوند. به همین دلیل، شما نمی‎توانید به ایمپکت فاکتورهایی که به مربوط به چند سال گذشته هستند دسترسی پیدا کنید و فقط می‎توانید در محدوده دو سال اخیر به جستجو بپردازید.

روش‎های جستجوی دیگری نیز وجود دارد که از قبیل آنان می‌توان به محدودکردن مجلات بر اساس موضوع، ناشر یا ناحیه جغرافیایی اشاره کرد. در روشی دیگر، کلیه مقالات برای شما نمایش داده می‎شوند و می‌توانید در بین آنان جستجو کنید. همچنین اگر عنوان مجله‎ای به خصوص را بدانید، می‎توانید مستقیماً عنوان آن را جستجو کنید.

بعد از پیداکردن مجله موردنظرتان، JCR اطلاعات موردنیاز شما از قبیل ایمپکت فاکتور مجله، اختصارات آن، تعداد چاپ آن در یک سال، ناشر و ISSN را ارائه می‎دهد.

بحث‎های مربوط به اعتبارسنجی ایمپکت فاکتور مجله

برخی افراد، معتبر بودن شاخص ایمپکت فاکتور یا ضریب تأثیر را زیر سؤال برده‎اند. در زیر به برخی دلایل آنان اشاره می‎کنیم:

فقط بر اساس اطلاعات کمی می‎باشد

ایمپکت فاکتور فقط بر روی اعداد تمرکز می‎کند. در این شاخص، عناصر کیفی که در دنیای امروزه اهمیت به سزایی پیدا کرده‎اند، توجهی نمی‎شود.

در محاسبه ایمپکت فاکتور راه‎های جدیدی که برای به اشتراک گذاری و استفاده از تحقیقات به وجود آمده است مانند منشن‎ها و پست‎های توییتری، مدیریت دانلودهای ارجاعات، اخبار و اطلاعات اجتماعی، لحاظ نمی‎شوند.

فقط مربوط به مجلات ایندکس شده

محاسبه ایمپکت فاکتور بر اساس تعداد ارجاعات مجلاتی که ایندکس شده‎اند صورت می‎گیرد. به همین دلیل، آماری که مربوط به مقالات ایندکس نشده یا مقالات کنفرانسی (که در حیطه علوم اجتماعی اهمیت زیادی دارند) است در آن لحاظ نمی‎شود.

مفاهیم ابتدایی

اطلاعات پایه یا خلاصه‎های مختلف، بیشترین تعداد ارجاعات را در دانشگاه دارند. به همین دلیل، مجلاتی که مقالاتی با اطلاعات پایه‎ای را منتشر می‎کنند، احتمال دارد ایمپکت فاکتور بالاتری داشته باشند. مجلاتی که مقالات پیچیده یا خلاقانه را چاپ می‎کنند، ممکن است ایمپکت فاکتور پایین‎تری در مقایسه با دسته دیگر داشته باشند.

برخی معتقدند که ضریب تأثیر، باعث می‎شود محققان فقط به دنبال تحقیقات و موضوعات کلی و بسیار مطرح شده بروند.

تأثیر

همیشه لازم نیست که محققان مقاله‎ای را ارجاع بدهند تا بتوان آن مقاله را تأثیرگذار نامید. گاهی اوقات، یک محقق مقاله‎ای را می‎خواند و به نحوی تحت‌تأثیر آن قرار می‎گیرد. در نهایت وی ممکن است در مقاله خود به این کار ارجاع ندهد. اگر ارجاع ندهد، میزان تأثیرگذاری این مقاله در محاسبه ایمکپت فاکتور لحاظ نمی‎شود.

منابع بین‌المللی

مقالاتی که در JCR قرار دارند، اغلب به زبان انگلیسی نگارش شده‎اند. این موضوع، نشان می‎دهد که بسیاری از منابع بین‌المللی نادیده گرفته شده‎اند.

تحریف ایمپکت فاکتور

بحث‎هایی مطرح شده است که مجلات مختلف، می‎توانند به نفع خود، ایمپکت فاکتور را تحریف کنند. قبل از این که مقاله نویسنده‎ای را برای انتشار در مجله خود قبول کنند، از او می‎خواهند که در تعدادی از مقالاتش به مجله‎شان ارجاع بدهد تا به این شکل بتوانند ضریب تأثیر مجله را افزایش دهند! البته این کار عمومیت زیادی ندارد ولی درهرصورت، مواردی از انجام آن مشاهده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر